fbpx

תערוכת פנטזיה ים תיכונית

ישראל המדומיינת של רפי פרץ

התבוננות בעבודותיו של רפי פרץ הן בבחינת מסע לעתיד הקרוב במקום, שהוא מוכר ומדומיין בעת ובעונה אחת. יצירותיו מתארות ישראל צבעונית מאוד המורכבת ממבנים ואתרים מוכרים, שהצייר שוזר בהם ציטוטים מתולדות הציור הארץ־ישראלי וממלא אותן בהתגלמויות שונות של הפנטסטי והמופלא.

פרץ פועל בתוך מסורת של ציור נאיבי המודע לתקדימיו הבינלאומיים והישראליים. בתוך מסורת זו ובהתאם לה, הוא מרכיב את תמונת העולם הייחודית לו מסצנות המשלבות יום־יומיות ופנטזיה, ויוצר מעין אידיליה מזרח־תיכונית בטכניקולור. להבדיל מאמנים נאיביים אחרים בעולם, שעבודותיהם מתארות לרוב סביבה פראית בטבע, הוא ממקד את המסע האוטופי שלו לישראל כמקום מוגדר ומזוהה שבו ״הטבעי״ והעירוני מרכיבים מהות אחת. ההקפדה על חזרות צורניות ומקצבים ההולכים ומתרחקים אל עבר קו האופק הגבוה מעניקים לציורים כיוון תנועה ברור, מעין מבט־על תבוני המסדיר לא רק את מה שנראה בגבולות הציור, אלא את העולם כולו הנמתח מחוצה להם. כל אלה מאפשרים לצייר לבנות קומפוזיציות גדושות בפרטים המשדרות אופטימיות ותקווה, שניתן אולי להגדיר כילדותיות במובן הטוב של המילה.

פרץ אכן החל לצייר בסגנון הנאיבי בהשפעת עבודתו עם ילדים בגיל הרך. לאורך שנות עבודתו בתחום רשם וצייר בפנקסים וביומנים דימויים מעולם הילדות וחוויה זו העצימה את אהבתו לצבע ולפשטות המבע הילדי: “עבדתי חמש־עשרה שנים עם ילדים בגיל הרך. ניהלתי צהרוניות, פנימיות והמון חוגי ציור. המורים הכי טובים שלי, חד וחלק, הם ילדים בגן חובה. יש להם חופש שאחר כך הולך לאיבוד. בגיל חמש השפה מאוד פרטית, אחר כך הם נהיים ביקורתיים והיצירתיות נחסמת״.

פרץ יוצר פנוראמה של ישראל סדורה, נקייה וחגיגית, שהיחס שלה ל״אור הישראלי״ ניכר במעברי צבע חלקים והרמוניים. בשנה האחרונה הקדיש סדרת עבודות לדור המייסדים של ציירי הארץ שהוא מגדיר כבסיס לציור הנאיבי הישראלי, בניהם ראובן רובין, נחום גוטמן,יוחנן סימון, משה קסטל וישראל פלדי. בתערוכה מוצגות שלוש עבודות מסדרה זו (מחווה לנחום גוטמן, יוחנן סימון ולראובן רובין).

רפי פרץ נולד בירושלים, למד אמנות במכללה לאמנות חזותית בבאר שבע. בשנת 1995 החל לפעול בתל אביב. עבודותיו הוצגו במוזיאון תל אביב לאמנות, תערוכות יחיד שלו הוצגה במוזיאון “ינקו דאדא״ בכפר האמנים עין הוד ובבית האמנים ע״ש זריצקי בתל־אביב. בנוסף ליצירתו האישית, מרכז פרץ פרויקט וירטואלי של אמנות להט״בית, שמטרתו לסייע לאמנים מהקהילה לזכות בחשיפה בינלאומית.

אוצר: ערן ליטוין

עריכה: אבשלום סולימן

מיקום התצוגה: מרכז הקונגרסים הבינלאומי, בנייני האומה, שדרות שז"ר 1, ירושלים, באכסדרת אולם אוסישקין מזרח לתיאום הגעה יש להתקשר: 026558558

Scroll to Top

איך מגיעים?

מרכז הקונגרסים הבינ”ל – בנייני האומה ממוקם בכניסה לירושלים, במרחק נסיעה קצר מתל-אביב ומנמל התעופה בן-גוריון. מיקומו בצומת של צירים מרכזיים כמו כביש 1, כביש 6 וכביש 443 הופכת אותו לנגיש ביותר מכל כיוון. המרכז סמוך לתחנת רכבת ישראל – ולקוי הרכבת המגיעים ישירות מת”א ונתב”ג, תחנות הרכבת הקלה והתחנה המרכזית של ירושלים.

דילוג לתוכן